AGNES DUIJVES

“Instinctmatig ben ik bloesems gaan schilderen. De verfijnde schoonheid van het vergankelijke, die toch weer terugkeert. Opnieuw en opnieuw. Het werk werd enthousiast ontvangen en gekocht. In een veel later stadium realiseerde ik me dat ik de warmte en schijnbare veiligheid uit mijn vroege jeugd heb willen terughalen. In de tuin van mijn ouderlijk huis stond een Japanse bloesem. Het bloeien van deze boom in de lente voelde rijk en maakte mij vrolijk. Totdat de kraaien in deze boom de vroege dood van mijn moeder aankondigden en de tijd van een onbezorgde jeugd voorbij was. Met mijn schilderijen wil ik weer teruggaan naar die warmte van toen, terug naar die veilige schoot van mijn moeder.

 

Hana San

Japanse cultuur

In mijn werk spiegelt het schone en kwetsbare zich aan de heftigheid van het sublieme. De bloesem, die aan de takken van bomen ontspruit, wordt in zijn teerheid bij de eerste regenbui weggespoeld. Diezelfde takken reiken als bliksemschichten naar de hemel en scheuren het doek waarop ze geschilderd zijn uiteen als barsten in ijsschotsen. Met mijn schilderijen wil ik een contemplatief moment geven. Wegzinken in de meanderende zwarte lijnen met de witte vlokken als kleine reddingsboeien. In eerste instantie schilderde ik veel van mijn werk in warme tinten rozerood. De laatste schilderijen krijgen ook andere kleuren en naast bloesem, gebruik ik meerdere Japanse natuurelementen. Met name motieven uit het Shintoïsme, de oudste religie in Japan. Inspiratiebronnen zijn voor mij dan ook de precisie van Japanse prenten, de bloesems van Van Gogh, de ijlheid van Claude Monet, en de heftigheid van Santiago Sierra.

 

SYMBOLIEK

Veel symboliek ontleen ik aan de rijke Japanse cultuur en aan de grote eerbied van Japanners voor de natuur. Japan is het land van de rijzende zon. In het voorjaar wanneer de kersenbomen in volle bloei staan, wordt het bloesemfeest Hanami Matsuri gevierd. Sakura, de weelderig bloeiende kersenbloesem, is een combinatie van tere schoonheid en heftige uitbundigheid. Dit symbool voor de lente, maar ook voor een nieuw begin en de ontluikende liefde, schenkt het hart vreugde en warmte. Japanners trekken en masse naar de parken om onder de sneeuwbui van roze en witte bloesems, Hira Hira, te picknicken en de lente te vieren. Nieuwe energie borrelt overvloedig op. De esthetische kracht van de aarde is op zijn hoogtepunt en weerspiegelt dat in zijn bewoners.

Bomen en planten, water en rivieren, motieven uit het Shintoïsme, de oudste religie in Japan, zijn ook onderwerp van mijn werk. De bladeren van de esdoorn, Momiji, zijn symbool voor de herfst en staan voor rust en bezinning. De prachtige rode bladeren, Koyo, oefenen een grote aantrekkingskracht uit op de Japanner. Ze gaan in het najaar op zoek naar gebieden waar deze knalrode esdoorn groeit. De betekenis van bamboe Take, een symbool van de winter, is stevigheid, buigzaamheid en hoop. Het oudste Japanse sprookje gaat over een bamboesnijder en een maanprinses Taketori Monogatari.”

CONTACT

Bijkomende vragen over onze beeldenroute?

Neem contact op met één van onze medewerkers